Myten om den kristne mannen som en ubevegelig bauta er seiglivet. Det har blitt et ideal å bite tennene sammen, bære alt alene og maskere utmattelse som styrke. Men Bibelen tegner et annet og mer brutalt ærlig bilde av makt, lederskap og smerte.

Når en mann bøyes under vekten av ansvaret, og han til slutt knekker sammen, og tar et kne i bakken, betyr ikke det at han har tapt kampen. Eller mistet troen. Det betyr ganske enkelt at han ikke har latt hjertet fortsteine. Som en bauta. Han lever fremdeles.

Vi glemmer hvem vi følger. Jesus var ikke en ubevegelig bauta – uberørt av det han såg og erfarte i livet. Jovisst, konfronterte han urett med rå kraft, men han bar også på dyp og synlig smerte.

«Jesus gråt.» (Joh 11,35).

I Getsemanehagen, før alt ble fullført, sto han i kamper som presset ham til jorden.

«Da kom han i dødsangst og ba enda mer inderlig, og svetten hans ble som bloddråper som falt ned på jorden» (Luk 22,44).

Når Mesteren selv bøyde seg under børen, gråt og ba om at begeret måtte gå ham forbi, skal det en rimelig forstrekt tro til å tro at vi skal være skjermet.

Å ta et knefall er ikke det samme som å gå under; det er å anerkjenne realitetene i en fallen verden.

Apostelen Paulus beskriver menneskets natur helt uten filter i sitt andre brev til korinterne:

«Men vi har denne skatten i leirkar, for at den veldige kraften skal være av Gud og ikke fra oss selv. Vi er trengt på alle kanter, men ikke bøyde; vi er rådville, men ikke rådløse; forfulgt, men ikke forlatt; slått i bakken, men ikke fortapt.» (2. Kor 4,7–9)

Et leirkar er ikke støpt i stål. Det får sprekker, og det kan knuses. Poenget til Paulus er klart: Det er gjennom sprekkene at lyset og den guddommelige kraften slipper ut. Så lenge vi opprettholder en fasade av å være uovervinnelige i egen kraft, står vår egen stolthet i veien for det Gud vil vise andre gjennom våre kamper – og våre knefall.

Først når vi innser at børen overgår vår egen kapasitet, tvinges vi til å flytte tyngdepunktet over på Ham som faktisk holder.

Sann åndelig styrke handler ikke om å aldri legge seg ned. Det handler om å tåle å ligge nede når stormen raser, uten å sponse mismotet eller gi opp. Kampen vinnes ikke ved å bite tennene sammen, men ved å kapitulere foran Gud og innrømme: «Nå har jeg ingenting mer å stille opp med selv.»

Salmisten minner oss om hvor Gud er i akkurat det øyeblikket:

«Herren er nær hos dem som har et nedbrutt hjerte, og han frelser dem som har en knust ånd» (Salme 34,19).

At du slås i bakken betyr bare at du er nede på jorden en tur. Det er derfra man reiser seg igjen. Så lenge du kjenner trykket og så lenge du kan bøyes: Fortvil ikke. Du er ikke ute av kampen. Du er midt på arenaen. Det er liv på innsiden – ingenting er fortapt i det forsteinede.

Kan du bøyes ned, kan du reises opp også.

Legg igjen en kommentar

Jeg er Roald

Velkommen til mitt hjørne av nettet. Her kan du få ta deg en pause… for å reflektere. Og jakte aktiv livshjelp sammen med meg.

Tenk større – Lev nærmere